Hoe mooi zou het zijn als je het gedrag van mensen positief kan sturen en beïnvloeden? Zodat een moeilijk, escalerend gesprek minder voorkomt.
✔ Communicatiepatronen herkennen en doorbreken ✔ Beïnvloed anderen, begin bij jezelf
We weten allemaal, gedrag lokt gedrag uit, dat is een belangrijk psychologisch basisprincipe. Mensen reageren op elkaar en dus ook op jou. Als je wilt dat mensen anders reageren, is het belangrijk dat je je gedrag verandert.
Door je gedrag bewuster in te zetten kun jij bepalen hoe een gesprek verloopt, met als resultaat dat het gesprek soepeler verloopt. De roos van Leary is een effectief hulpmiddel als de communicatie moeizaam verloopt of als bepaalde gedragspatronen tussen mensen ingesleten zijn.
De roos van Leary is een eenvoudig en goed werkend model dat in 1957 ontworpen is door Thimoty Leary. Hij ging ervan uit dat bepaald gedrag een bepaalde reactie oproept. Het model is dus gebaseerd op het principe actie-reactie. De roos van Leary verschaft inzicht in relaties tussen bepaalde gedragingen. Aan de hand hiervan worden gedragspatronen zichtbaar en kan men bewuste keuzes maken in actie en reactie.
De roos van Leary is een communicatiecirkel waarin verschillende gedragspatronen en het effect daarvan worden weergegeven. Een belangrijk gegeven hierbij is dat Leary stelt dat ieder mens alle gedragingen uit het model in zich heeft. Er bestaat meestal wel een voorkeursgedraging.
De roos van Leary is een effectief hulpmiddel wanneer je merkt vast te blijven zitten in bepaalde gedragspatronen.
De communicatie binnen een team kan hierdoor moeizaam verlopen. Met behulp van de roos van Leary kun je het gedragspatroon analyseren en zichtbaar maken. Men kan het eigen gedrag bewuster gaan inzetten en zo de situatie beïnvloeden. Het gaat daarmee dus over de interactie tussen mensen; niet over het karakter.
Wil je graag invloed hebben op anderen in je omgeving?
Zorgen dat je gehoord wordt, dat je collega, gesprekspartner, klant of manager luistert naar jouw advies of begeleiding en er ook nog wat mee doet. In deze training ervaar je hoe beïnvloeden werkt. En ook… waarom het heel vaak niet werkt! Tijdens deze trainingsdag ervaar je zelf hoe je in kunt spelen op het gedrag van een ander en je communicatie verbetert.
De roos van Leary maakt onderscheid in acht gedragsstijlen.
Ze staan met elkaar in verbinding doordat het gedrag van de een ‘voorspelbaar’ gedrag oproep bij de ander. Waarschijnlijk herken je sommige stijlen bij jezelf. En het zou zo maar kunnen zijn dat je je in de ene stijl meer herkent dan in de andere. Ieder mens heeft namelijk zijn voorkeursstijl. We zijn vaak geneigd deze in te zetten in ongemakkelijke situaties. Dit is niet altijd effectief. Als je je bewust bent van jouw voorkeursstijl kan je bewuster kiezen voor een andere. Dit kan helpen de situatie te veranderen. Daar wordt de roos van Leary voor gebruikt.
Een belangrijk psychologisch principe is: gedrag lokt gedrag uit.
Eén van de modellen voor de interactie tussen mensen is de ‘roos van Leary’. De roos van Leary is een hulpmiddel wanneer de communicatie moeizaam verloopt, bijvoorbeeld in uw team of bij uw cliënten. Zo kun je inspelen op ingesleten gedragspatronen.
Als je meer inzicht wilt krijgen in hoe communicatie- en gedragspatronen in groepsverband werken, dan is deze training heel geschikt.
Je leert hoe je de roos van Leary kunt toepassen in de praktijk. Na afloop van de training beheerst je de essenties van het model van de roos van Leary, zodat je deze direct in de praktijk kunt inzetten. Je bent in staat om symmetrisch en complementair gedrag te onderscheiden bij klanten en teammedewerkers. Je leert om tegengesteld te interveniëren en oude ingesleten gedragspatronen te doorbreken.
Beïnvloed de ander, begin bij jezelf. Oftewel: hoe beïnvloed je het gedrag van de ander en welk bewust gedrag bij jezelf zet je daarvoor in? Dat is wat je gaat leren tijdens deze training.
Reviews over cursussen van AMV Opleidingen
Deel uw ervaring met vakgenoten!