KiesUwCursus
Home Cursussen Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 8)

Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 8)

Accreditatie / PE punten

  • HORUS 4.00 punten
    Nederlanse Branchevereniging Wettelijk Vertegenwoordigers
  • NBBI 4.00 punten
    NBBI
  • Registerplein (op aanvraag)
    Registerplein
  • Kiwa NEN 4.00 punten
    Persoonscertificering Schuldhulpverlening
  • Wsnp 4.00 punten
    WSNP

Een motiverende gespreksbenadering verbetert het contact met je cliënt en verkleint weerstand. Hiermee leg je de basis voor de acceptatie van hulp en minder uitval uit het (schuld)hulpverleningstraject.

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules (kennis en vaardigheden). Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting.
Lees hier meer over andere modules en kortingen >

Over deze module
Werken aan gedrag, ook met weinig tijd
Soms ervaar je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, budgetbegeleider,
beschermingsbewindvoerder) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen of juist acties uitvoeren. Met name bij beperkte tijd kun je druk ervaren en dit kan leiden tot weerstand in je contact. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek, waarin het je lukt om met weerstand om te gaan en het gesprek weer vlot te trekken. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.

Motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt
Door in je werk de motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt te nemen, verbeter je het contact met de cliënt en verklein je de kans op weerstand. Je legt hiermee ook de basis voor de acceptatie van hulp en je vermindert uitval. Een motiverende gespreksbenadering kan ook ingezet worden als jouw werk niet specifiek gericht is op gedragsverandering.

Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller je informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt
  • Uit het welles-nietes blijft

Door het volgen van deze cursus leer je:

  • Hoe je weerstand kan voorkomen en (beter) kunt omgaan met weerstand als deze toch ontstaat
  • Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
  • Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en meer eigenaarschap bij de cliënt
  • Hoe je met cliënten om kunt gaan die steeds ja-maar zeggen waardoor je niet verder komt

Sprekers

  • Hetty de Laat
    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
    Groei in Communicatie
  • drs. Jacomijn Kuiper
    Trainer/coach
    Bureau EV

Bestemd voor

Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Financieel maatwerk consulenten
  • Kredietbanken
  • Sociaal Raadslieden
  • Vroegsignalering bij gemeenten, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven e.v.
  • Wsnp-bewindvoerders

Programma

donderdag 14 november 2024

12:00 – 12:30

Ontvangst en registratie met broodjes
12:30 – 13:00

Welke leerwensen zijn er?

Kennismaken met elkaar en inventariseren van de leerwensen

13:00 – 14:30

Wat is weerstand en wanneer ontstaat het?

Weerstand, wat is dat eigenlijk?
• Verschillende vormen en bronnen van weerstand
• Invloed van weerstand op de effectiviteit van je gesprek
• Wat doet het vragen van hulpverlening met een cliënt?
• Hoe helpt de basishouding van een motiverende benadering bij weerstand?

14:30 – 14:45

Pauze
14:45 – 16:30

Hoe maak je weerstand werkbaar?

Door inzicht te hebben in het proces van gedragsverandering weerstand voorkomen
• Jouw rol om dit proces te ondersteunen
• Waarden en normen van de cliënt versus die van de hulpverlener
• Oefenen met reageren op weerstandssituaties, waardoor je een gesprek weer vlot kunt trekken.
• Wat werkt in welke situatie?

16:30 – 16:45

Gelegenheid tot stellen van overgebleven vragen
16:45

Sluiting

Sprekers

  • Hetty de Laat

    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn

  • drs. Jacomijn Kuiper

    Trainer/coach

Editie(s)

Plan route

Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling