Accreditatie / PE punten
- HORUS 4.00 punten
- Kiwa NEN 4.00 punten
- Registerplein (op aanvraag)
- Wsnp 4.00 punten
- NBBI (in aanvraag)
Een motiverende gespreksbenadering verbetert het contact met je cliënt en verkleint weerstand. Hiermee leg je de basis voor de acceptatie van hulp en minder uitval uit het (schuld)hulpverleningstraject.
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen >
Motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt
Door in je werk de motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt te nemen, kun je het contact met de cliënt verbeteren en weerstand verkleinen. Je legt hiermee de basis voor de acceptatie van hulp en vermindert uitval. Een motiverende gespreksbenadering kan ook ingezet worden als jouw werk niet specifiek gericht is op gedragsverandering.
Werken aan gedrag, ook met weinig tijd
Soms ervaar je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, budgetbeheerder, beschermingsbewindvoerder) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Of is het niet je taak om dit te doen. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen of juist acties uitvoeren. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek, waarin het je lukt om met weerstand om te gaan en het gesprek weer vlot te trekken. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.
Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:
- Minder met weerstanden te maken krijgt
- Sneller je informatie boven tafel krijgt
- Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
- Zelf niet gefrustreerd raakt
- Uit het welles-nietes blijft
- De cliënt meer autonomie ervaart
Door het volgen van deze cursusmiddag leert u:
- Hoe je weerstand kan voorkomen en (beter) kunt omgaan met weerstand als deze toch ontstaat
- Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
- Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en meer eigenaarschap bij cliënten
Sprekers
- Hetty de Laat
Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
Groei in Communicatie - drs. Jacomijn Kuiper
Eigenaar
Bureau EV
Bestemd voor
Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):
- Schuldhulpverlening bij gemeenten
- Bureaus Schuldhulpverlening
- Beschermingsbewindvoerders
- Bureaus voor inkomensbeheer
- Financieel maatwerk consulenten
- Kredietbanken
- Sociaal Raadslieden
- Vroegsignalering bij gemeenten, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven e.v.
- Wsnp-bewindvoerders
Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Deel uw ervaring met vakgenoten!