KiesUwCursus
Home Cursussen Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Accreditatie / PE punten

  • HORUS 4.00 punten
    Nederlanse Branchevereniging Wettelijk Vertegenwoordigers
  • Kiwa NEN 4.00 punten
    Persoonscertificering Schuldhulpverlening
  • Registerplein (op aanvraag)
    Registerplein
  • Wsnp 4.00 punten
    WSNP
  • NBBI (in aanvraag)
    NBBI

Een motiverende gespreksbenadering verbetert het contact met je cliënt en verkleint weerstand. Hiermee leg je de basis voor de acceptatie van hulp en minder uitval uit het (schuld)hulpverleningstraject.

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen >

Motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt
Door in je werk de motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt te nemen, kun je het contact met de cliënt verbeteren en weerstand verkleinen. Je legt hiermee de basis voor de acceptatie van hulp en vermindert uitval. Een motiverende gespreksbenadering kan ook ingezet worden als jouw werk niet specifiek gericht is op gedragsverandering.

Werken aan gedrag, ook met weinig tijd
Soms ervaar je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, budgetbeheerder, beschermingsbewindvoerder) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Of is het niet je taak om dit te doen. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen of juist acties uitvoeren. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek, waarin het je lukt om met weerstand om te gaan en het gesprek weer vlot te trekken. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.

Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller je informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt
  • Uit het welles-nietes blijft
  • De cliënt meer autonomie ervaart

Door het volgen van deze cursusmiddag leert u:

  • Hoe je weerstand kan voorkomen en (beter) kunt omgaan met weerstand als deze toch ontstaat
  • Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
  • Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en meer eigenaarschap bij cliënten

Sprekers

  • Hetty de Laat
    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
    Groei in Communicatie
  • drs. Jacomijn Kuiper
    Eigenaar
    Bureau EV

Bestemd voor

Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Financieel maatwerk consulenten
  • Kredietbanken
  • Sociaal Raadslieden
  • Vroegsignalering bij gemeenten, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven e.v.
  • Wsnp-bewindvoerders

Programma

donderdag 28 september 2023

12:00 – 12:30

Ontvangst met koffie en broodjes, uitreiking documentatie
12:30 – 14:00

Basishouding bij een motiverende benadering

  • Wat doet het accepteren van hulpverlening met een cliënt?
  • Welke dynamiek ontstaat er en wat betekent dit voor jouw gesprekken en hulpverlening?
  • Jouw klantvisie en effect hiervan op de cliënt
  • De invloed van houding van de hulpverlener op een gesprek
  • Waarden en normen van de cliënt versus die van de hulpverlener
14:00 – 14:30

Engagement, de basis voor elk gesprek

  • De theorie van engagement
  • Oefenen met engageren
  • Engagement tijdens korte gesprekken
14:30 – 14:45

Pauze
14:45 – 16:30

Wanneer ontstaat weerstand?

  • Weerstand, wat is het wel en wat is het niet?
  • Verschillende vormen van weerstand
  • Invloed van weerstand op de effectiviteit van je gesprek
  • Welke rol speelt de hulpverlener (houding, benadering, cliëntvisie)?
  • Reageren op weerstand
  • Slecht nieuws zonder weerstand
  • Hoe maak je weerstand werkbaar, waardoor je een gesprek weer vlot kunt trekken?
16:30 – 16:45

Gelegenheid tot stellen van overgebleven vragen
16:45

Afsluiting en napraten

Sprekers

  • Hetty de Laat

    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn

  • drs. Jacomijn Kuiper

    Eigenaar

Editie(s)

Plan route

Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling