Vergroot uw conflictvaardigheid en bereik uw doel met behoud van een prettige relatie.
Deze training is voor mensen die (beter) willen leren omgaan met conflictsituaties op de werkvloer, conflicten tussen organisaties en conflicten tussen overheid en burgers of bedrijven.
U leert op een effectieve manier kijken naar conflicten en ontwikkelt specifieke medationvaardigheden / conflictvaardigheden zoals omgaan met emoties, herformuleren, onderhandelen en standpunten omzetten in belangen. Vaardigheden die binnen de overheid passen bij de informele / passende aanpak bij het behandelen van aanvragen, klachten en bezwaren.
Doelen van training Conflictvaardigheden
- Kunt u professioneel optreden als gespreksbegeleider bij conflicten en in eigen conflictsituaties escalatie voorkomen.
- Heeft u praktische (mediation) instrumenten verworven om zelf effectief op te treden in gesprekken en onderhandelingen.
- Heeft u attitude en vaardigheden verworven om zowel de manier van onderhandelen als de uitkomst positief te beïnvloeden.
- Bent u in staat om de regie te houden in lastige gesprekken en deze een constructieve wending te geven.
- Is uw kennis en inzicht over conflicten toegenomen zodat u effectief kunt adviseren en (eventueel) verwijzen over de meest passende aanpak van een conflict.
Voor wie en ingangseisen
Voor deelname dient u te beschikken over HBO+/WO werk- en denkniveau. Het aantal deelnemers per opleidingsgroep is maximaal 16 personen. De training Conflictvaardigheden is met name gericht op personen werkzaam bij gemeentes, zoals: managers, juristen, HR functionarissen, vertrouwenspersonen, bezwaar- en klachtafhandelaars, coaches en beleidsmedewerkers.
Werkwijze
De training is zeer afwisselend en actief. Het programma kent een korte theoretische onderbouwing en veel oefenmomenten, gebruikmakend van gevarieerde werkvormen en praktijk simulaties. Er wordt gewerkt met eigen casuïstiek die voorafgaand aan de training door cursisten kan worden ingebracht. Tijdens deze driedaagse training ontvangt u wekelijks informatie om u te ondersteunen bij het in de praktijk brengen van de verworven kennis en vaardigheden. Deze methode, die succesvol is gebleken, helpt om het geleerde weer in herinnering te brengen en er stapsgewijs mee aan de slag te gaan.
Reviews over cursussen van Centrum voor Conflicthantering
Deel uw ervaring met vakgenoten!