KiesUwCursus
Home Cursussen Privacy op de werkvloer

Privacy op de werkvloer

Vrijwel iedere organisatie maakt gebruik van persoonsgegevens, onder meer van werknemers. Daarop is in de meeste gevallen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Echter, wat is nu echt relevant voor u?

Om aan alle verplichtingen uit de AVG te kunnen voldoen, moeten organisaties bijvoorbeeld een verwerkingsregister opstellen en bijhouden, datalekken registreren, verwerkersovereenkomsten aangaan en updaten, gedragscodes/instructies voor medewerkers implementeren, etc.

Minstens zo wezenlijk is dat daarnaast een cultuuromslag wordt gemaakt bij het bestuur en de werknemers van een organisatie. Dat ook zij bewust zijn over hoe om te gaan met persoonsgegevens en wat de gevolgen voor de organisatie zijn als niet de juiste stappen worden genomen. De toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), kan bij het niet-naleven van de regelgeving substantiële boetes opleggen. Ook is civiele handhaving van de AVG mogelijk. Het is daarom belangrijk dat organisaties kunnen uitleggen dat wat zij doen in overeenstemming is met de AVG.

De AVG heeft grote impact op de arbeidsrelatie. De problematiek van privacy op de werkvloer is door de opkomst van email en social media, en andere technologische hulpmiddelen in een stroomversnelling geraakt. Werk en privé lopen steeds meer door elkaar heen en zeker in het licht van de AVG dienen werkgevers zich bewust te zijn van de grenzen aan het vastleggen van werknemersgegevens.

Wat zijn de belangrijkste privacyregels waar de werkgever zich aan moet houden bij het aannemen en aansturen van personeel, het registreren van verzuim en het  opsporen van onregelmatig handelen door werknemers? In hoeverre en onder welke voorwaarden mag de werkgever werknemers monitoren en controleren? Maar ook: op welke wijze kan je als werkgever maximaal gebruik maken van de mogelijkheden onder de AVG? Welke reglementen en tools kan je als werkgever inzetten om werknemers aan te sturen op gedrag, functioneren en bij arbeidsongeschiktheid? Dit en nog veel meer vragen over dit onderwerp komen aan de orde tijdens deze cursus. De docenten illustreren hun onderwerpen door middel van recente jurisprudentie en casuïstiek.

Na afloop van de cursus weet de cursist:

  • wanneer de AVG van toepassing is en wat dit betekent;
  • wat de belangrijkste regels zijn die uit de AVG volgen;
  • wat de gevolgen kunnen zijn van het niet voldoen aan de AVG;
  • welke rol de AVG speelt in de relatie werkgever-werknemer;
  • welke privacy rechten een sollicitant heeft
  • hoe ver de werkgever mag gaan in pre-employment screening;
  • in hoeverre een werknemer recht heeft op privacy op de werkvloer;
  • op welke wijze werkgever onregelmatig handelen door werknemers kan opsporen en aanpakken;
  • hoe de werkgever balans aanbrengt tussen privacy rechten van werknemers en het doen van zorgvuldig onderzoek bij grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer
  • welke privacy rechtelijke regels gelden bij ziekte en disfunctioneren, meer in bijzonder dossieropbouw;
  • welke rol de AVG speelt bij de afronding van het dienstverband.

VOOR WIE
De doelgroep is HR-adviseurs, advocaten, rechtsbijstandsjuristen, bedrijfsjuristen en bedrijfsartsen. De cursus is ook bestemd voor accountants, (arbeidsrecht)adviseurs, mediators en directeuren.

Programma

09.00 – 09.30 uur Ontvangst met koffie, registratie en uitreiking documentatie
09.30 – 11.00 uur Inleiding privacyrecht deel I
– achtergrond privacyrecht
– begrippenkader AVG
– toepasselijkheid AVG
– belangrijkste regels AVG deel I
11.00 – 11.15 uur Pauze
11.15 – 12.45 uur Inleiding privacyrecht deel II
– belangrijkste regels AVG deel II
– gevolgen non compliance, handhaving en schadevergoeding
– ontwikkelingen
Mw. mr. S.C. van Schaik
12.45 – 13.45 uur Lunch
13.45 – 15.15 uur Privacy op de werkvloer: de privacy cyclus van de werknemer I
– pre-employment fase
– indiensttreding
– performance management
15.15 – 15.30 uur Pauze
15.30 – 17.00 uur Privacy op de werkvloer: de privacy cyclus van de werknemer II
– ziekte
– arbeidsconflict
– uitdiensttreding
Mw. mr. I.H.M. Francken – van der Ven
17.00 uur Afsluiting

Sprekers

  • mr. I. van der Ven

    Advocaat bij L&A Advocaten te Amsterdam

  • mr. J. van de Velde

    Advocaat bij Bureau Brandeis te Amsterdam De heer van de Velde is gespecialiseerd in informatierecht en privacy.

Editie(s)

  • do 28 nov 2024
  • Novotel Amsterdam Schiphol Airport
  • Taurusavenue 12
  • 2132 LS
  • Hoofddorp
Plan route

Reviews over cursussen van Instituut voor Arbeidsrecht & HRM

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling