Klachtenafwikkeling en de Wft
Op grond van artikel 4:17 Wft dienen veel financiële ondernemingen te beschikken over een interne klachtenprocedure, gericht op een spoedige en zorgvuldige behandeling van klachten en dienen zij aangesloten te zijn bij een erkende buitengerechtelijke geschilleninstantie die geschillen met betrekking tot betaaldiensten, financiële diensten of financiële producten van de financiële onderneming. In het BGfo worden hieromtrent nadere regels gesteld. In deze bijeenkomst wordt nader ingegaan op deze verplichtingen en wat daarbij komt kijken.
Registratie van persoonsgegevens door verzekeraars
Bij (een vermoeden van) fraude mag een verzekeraar onder voorwaarden persoonsgegevens van de betrokkene opnemen in registers om de eigen organisatie en andere organisaties te waarschuwen. Deze registraties zijn onder meer van belang voor het opsporen en voorkomen van verzekeringsfraude. Aan de zijde van de betrokkene speelt evenwel het belang van bescherming van zijn privacy.
Tijdens deze cursusdag wordt inzicht gegeven in (de werking van) de verschillende waarschuwingssystemen, de toepasselijke regelgeving en de vereisten waaraan moet zijn voldaan voor opname van persoonsgegevens in de verschillende registers. De materie wordt toegelicht met jurisprudentie en voorbeelden uit de praktijk.
Juridische aspecten van co-assurantie
In deze bijeenkomst zal het onderwerp co-assurantie aan de orde komen. Na een algemene inleiding komen enkele belangrijke kenmerken van co-assurantie aan bod. Verder zullen onder andere de volgende aspecten aan bod komen: de co-assurantieovereenkomst, de relatie tussen verzekeraars onderling, de volgplicht van verzekeraars (zowel in een horizontale als verticale verhouding) alsmede de mededelingsplicht ter beurze.
Reviews over cursussen van Eggens Instituut
Wat vonden uw vakgenoten?