KiesUwCursus
Home Cursussen Interview- en gespreksvaardigheden voor fraude en financieel onderzoekers

Interview- en gespreksvaardigheden voor fraude en financieel onderzoekers

Wat is de meerwaarde van een interview in geval van fraudegedrag?

Wilt u meer uit een onderzoeksinterview kunnen halen?
Onderzoek doen bij een verdenking van fraude, een misstand of overtreding van de (gedrags)regels kent verschillende vormen van informatieverzameling. Een cruciale vorm van informatieverzameling is het interview. Dat kan zijn met verschillende betrokkenen zoals getuigen en mogelijk verdachte personen. De manier waarop het interview gebruikt wordt in het onderzoeksproces blijkt in de praktijk ingewikkelder dan het lijkt. Het is veel meer dan een paar slimme open vragen afvuren op de ondervraagde.

Hoe gaat u om met (vermoedelijke) fraudeurs in het interview?
Tijdens deze cursus staat het gebruik van interviewtechnieken en vaardigheden in de context van het fraude onderzoeksproces centraal. Er wordt tevens ingegaan op de psychologische kenmerken van fraudeurs, het gedrag dat op basis hiervan te verwachten is en hoe men dit kan ondervangen tijdens interview proces.

Interviewtechnieken en vaardigheden trainen
In de middag gaan we deze vaardigheden en technieken trainen met de hulp van een ervaren acteur/actrice.

Opbouw cursus

  • Effectieve interview methoden
  • Praktische interviewvaardigheden
  • Psychosociale aspecten van fraudeurs
  • Oefenen met praktijkvoorbeelden

Sprekers

  • Bram van der Meer MSc
    Directeur
    Dantes Psychology Services

Bestemd voor

Bestemd voor

Private sector: (fraude)onderzoekers, (project)managers en professionals veiligheid, juridische zaken en compliance. Alsmede in-house counsels, waaronder bedrijfsjuristen.

Publieke sector: onderzoekers, toezichthouders, inspecteurs en opsporingsambtenaren, belast met fraude/witwassen en ondermijning, alsmede leden OM en ZM

en

Adviseurs, specialisten op het gebied van fraude/FEC, waaronder accountants, consultants, advocaten en andere financieel-forensisch deskundigen.

Programma

maandag 7 oktober 2024

09:30 – 10:00

Ontvangst en registreren en kennismaken deelnemers
10:00 – 10:45

Effectieve interview methoden

  • Inzichten: welke interview technieken zijn effectief en welke niet?
  • Belang van het opbouwen van een werkrelatie met de geïnterviewde.
  • Cognitieve processen zoals de werking van het geheugen, bias en interpretatie
  • Casuïstiek uit de praktijk van de trainer.
10:45 – 11:15

Praktische interviewvaardigheden

  • Welke type vragen kunnen we onderscheiden?
  • Wat is de volgorde van je vraagstelling en waarom?
  • Hoe anticipeer je op reacties van betrokkenen? Hoe kan je daarbij rekening houden met benaderingswijze, de toon, interviewstijl en dat alles afgestemd op de interviewtactiek.
11:15 – 11:45

Pauze
11:45 – 12:30

Psychosociale aspecten van fraudeurs

De psychosociale kenmerken van fraudeurs en de wijze waarop dit tijdens interviews kan worden gebruikt.

  • Hoe ga je om met verhullend en ontwijkend gedrag?
  • Hoe ga je om met dominante of manipulerende gedrag tijdens het interview?
  • Hoe zorg je voor neutraliteit in je benadering?
  • Hoe, wanneer en op welke wijze vind een confrontatie plaats?

Oefenen met casuïstiek afkomstig van dossiers die de trainers zelf hebben behandeld.

12:30 – 13:30

Lunch
13:30 – 16:30

Oefenen met praktijkvoorbeelden

Hoe gaat u om met verschillende vormen van weerstand en probleemgedrag? Voorbeelden hiervan zijn manipulatief gedrag, boosheid, ongevoeligheid en egocentriciteit.

De focus ligt bij deze training op verschillende interviewtechnieken. We gaan oefenen met verschillende vormen van communicatie en het effect hiervan op de beleving van het gesprek. Gedurende de praktische oefeningen met de acteur/actrice worden de deelnemers geconfronteerd met moeilijke situaties zoals subtiele dreiging of intimidatie. Daarnaast besteden we aandacht aan het aanspreken van een geïnterviewde indien sprake is van bijvoorbeeld misleiding of grensoverschrijdend gedrag.

Er wordt vooral veel geoefend met vaardigheden en strategie – hoe men daadwerkelijk op een bepaalde situatie kan reageren of met zaakinformatie moet omgaan . Verder komt aan bod hoe u gedragskundige informatie kunt verzamelen en beoordelen, en hoe u deze kennis kunt vertalen naar het interview.

Sprekers

  • Bram van der Meer MSc

    Directeur

Editie(s)

Plan route

Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling