KiesUwCursus
Home Cursussen Geschillenbehandeling onder de Wkkgz: de theorie in de praktijk

Geschillenbehandeling onder de Wkkgz: de theorie in de praktijk

Accreditatie / PE punten

  • NOvA 4.00 punten
    Nederlandse Orde van Advocaten
  • NIVRE 4.00 punten

Hoe gaan geschilleninstanties (GI) om met de aan hen voorgelegde geschillen? Welke ervaringen zijn er, welke knelpunten en welke mogelijke oplossingen?

Deze cursus gaat in op de wijze waarop geschillen­instanties omgaan met aan hen voorgelegde geschillen in relatie tot zorggerelateerde schade. In dat verband opkomende vragen worden aan de orde gesteld, evenals in de praktijk gesignaleerde knelpunten. De docent bespreekt met u mogelijke antwoorden en oplossingen. De onderwerpen kwaliteit en toezicht komen niet aan de orde; het gaat in deze cursus puur om de geschillenafwikkeling.

Aspecten die centraal staan tijdens de cursus:

  • Afwikkeling van zorggerelateerde schade onder de Wkkgz
  • Welke casus lenen zich voor geschilbeslechting door een geschilleninstantie?
  • De beperkingen van de wijze van geschilbeslechting
  • De uitkomsten van de evaluatie Wkkgz op het terrein van klachten- en geschilbeslechting

Naar een effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling
Met de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) werd een verbetering van de positie van de patiënt beoogd. De verbetering zou onder andere moeten worden bereikt met een laagdrempelige klachten- en geschillenregeling.

Zelf doen of naar de geschilleninstantie?
Zorgaanbieders zijn verplicht zelf klachten te behandelen op basis van een schriftelijke regeling en zich bij een door de Minister van VWS erkende geschilleninstantie aan te sluiten. Deze geschilleninstanties beoordelen geschillen die niet bevredigend konden worden opgelost door de zorgaanbieder zelf.

Hoe gaan geschilleninstanties (GI) om met de aan hen voorgelegde geschillen?
Wat betekent de geschillenregeling voor de patiënt? Welke aandachtspunten zijn er voor de praktijk? Hoe verloopt de procedure bij de geschilleninstanties? Aan de hand van een casus en uitspraken van een aantal geschilleninstanties bespreekt de docent met u de juridische vragen en knelpunten en de mogelijke antwoorden en oplossingen.

Door het bijwonen van deze cursus weet u / kunt u:

  • (Beter) beoordelen of de gang naar de geschilleninstantie (GI) een goed alternatief is voor de gang naar de rechter
  • (Beter) beoordelen of een zaak voor te leggen is aan de GI
  • Anticiperen op problemen van bevoegdheid en ontvankelijkheid
  • Anticiperen op de beoordeling van het handelen van de zorgaanbieder, het causaal verband en de schade

Sprekers

  • mr. dr. Rolinka Wijne
    Universitair Hoofddocent Gezondheidsrecht en Opleidingsdirecteur
    Universiteit van Amsterdam (UvA)

Bestemd voor

Bestemd voor

Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:

  • Advocatenkantoren
  • Zorginstellingen
  • Letselschadebureaus
  • (Medisch) Verzekeraars
  • Overige juridisch adviseurs letselschade
  • Rechtshulpverleners
  • Rechterlijke macht

Programma

donderdag 13 juni 2024

09:00 – 09:30

Ontvangst, registratie deelnemers
09:30 – 11:00

Blok 1 met casusbehandeling
11:00 – 11:15

Pauze
11:15 – 12:45

Blok 2
12:45 – 13:15

Pauze met broodjes
13:15 – 14:15

Blok 3
14:15

Sluiting

De onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Ontwikkelingen Wkkgz
  • Het voorleggen van een geschil aan een geschilleninstantie
  • Praktijkperikelen
  • Analyse van uitspraken van geschilleninstanties
  • Bewijslastverdeling onder de Wkkgz
  • Evaluatie Wkkgz

Sprekers

  • mr. dr. Rolinka Wijne

    Universitair Hoofddocent Gezondheidsrecht en Opleidingsdirecteur

Editie(s)

  • do 13 jun 2024
  • Van der Valk Hotel Amersfoort A1
  • Ruimtevaart 22
  • 3824 MX
  • Amersfoort
Plan route

Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling