KiesUwCursus
Home Cursussen Europees recht en verkeersongevallen

Europees recht en verkeersongevallen

Accreditatie / PE punten

  • NOvA 5.00 punten, Juridisch
    Nederlandse Orde van Advocaten
  • NIVRE (in aanvraag)

De docenten wijzen u de juiste weg voor het verhalen van (letsel)schade bij internationale verkeersongevallen. Daarnaast is er aandacht voor belangwekkende jurisprudentie en actuele ontwikkelingen. Toepasselijk recht en (letsel)schaderegeling in Europees perspectief.

Als een Nederlandse automobilist of motorrijder een ongeval krijgt in het buitenland waarbij een verkeersdeelnemer uit één van de andere Europese (al dan niet EU) landen betrokken is, dan is meestal het recht van het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden, van toepassing op de schaderegeling. Dit kan de afwikkeling van de schade ingewikkeld en moeizaam maken. Zeker als er geen aansprakelijkheid wordt aangenomen.

Aspecten die centraal staan tijdens de cursus:

  • Welk recht is van toepassing inzake de aansprakelijkheid?
  • Welke instantie dient de schade te regelen (WAM-richtlijn)?
  • Welke rechter is bevoegd?
  • Toepasselijke verdragen (Herschikking EEX-Verordening/Verordening (EU) 1215/2012, Rome II, Haags Verkeersongevallenverdrag)
  • Wat zijn de juridische en (letsel)schadetechnische valkuilen voor het slachtoffer en diens belangenbehartiger?
  • Welke perikelen in de cross border schaderegeling onderkennen het Waarborgfonds en het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars?

Een verkeersongeval in het buitenland, wat nu?
Als een Nederlandse automobilist of motorrijder een ongeval krijgt in het buitenland waarbij een verkeersdeelnemer uit één van de andere Europese (al dan niet EU) landen betrokken is, dan is meestal het recht van het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden van toepassing op de schaderegeling. Dit kan de afwikkeling van de schade ingewikkeld en moeizaam maken. Zeker als er geen aansprakelijkheid wordt aangenomen.

Bescherming benadeelden
Hoe zit het precies met de bescherming van de benadeelde bij een internationaal verkeersongeval? Wie kan de benadeelde in de gegeven omstandigheden aanspreken? Op welke bescherming kan hij aanspraak maken? En hoe wordt de schade daarna ten laste gebracht van de (verzekeraar van de) aansprakelijke?

Recente ontwikkelingen
De ‘Europese WAM’ (de EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen) is de basis voor de Nederlandse WAM. Kern van de regelgeving is dat er voor slachtoffers van ongevallen die veroorzaakt worden door het gemotoriseerde verkeer, in elk EU-land instanties klaarstaan die zorgen voor schadevergoeding. Echter verdwijnt dit praktisch doel enigszins onder de talloze regels, interpretaties en clausules van de richtlijn. Er is per december 2021 een nieuwe WAM-richtlijnt: u krijgt een update van de laatste ontwikkelingen. Ook de gevolgen van de Brexit komen aan bod.

De docenten wijzen u de juiste weg voor het verhalen van (letsel)schade bij internationale verkeersongevallen. Daarnaast is er aandacht voor belangwekkende jurisprudentie en actuele ontwikkelingen.

Sprekers

  • Jelle Smits MSc
    Nederlands Bureau / Stichting Waarborgfonds Motorverkeer
  • mr. Antoinette Collignon
    Advocaat
    Legaltree
  • mr. Jorg van den Enden
    Letselschadejurist
    Legitimus – De internationale letselschadejurist

Bestemd voor

Bestemd voor

Deze themadag (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:

  • Advocatenkantoren
  • Bedrijfsjuristen bij o.a. verzekeringsmaatschappijen
  • Letselschadebureaus
  • (Letesl)schaderegelaars
  • Juristen rechtsbijstandverzekeraars
  • Rechtshulpverleners

Programma

dinsdag 9 april 2024

09:30 – 10:00

Ontvangst en registratie
10:00 – 11:00

De problematiek van verkeersongevallen in het buitenland: bevoegde rechter & toepasselijk recht

  • Welk recht is van toepassing inzake de aansprakelijkheid? Rome II of Haags Verkeersongevallen Verdrag (HVO)?
  • Welke instantie dient de schade te regelen? (WAM-richtlijn)
  • Welke rechter is bevoegd?
  • Toepasselijke verdragen: Herschikking EEX-Verordening/Verordening (EU) 1215/2012 (Brussels Recast), Rome II, Haags Verkeersongevallen Verdrag)
  • Belangwekkende jurisprudentie en?actuele ontwikkelingen, zoals het effect van BREXIT op het regelen van schades
Spreker
mr. Antoinette Collignon

11:00 – 11:15

Pauze
11:15 – 12:00

Vervolg

De problematiek van verkeersongevallen in het buitenland: bevoegde rechter & toepasselijk recht

Spreker
mr. Antoinette Collignon

12:00 – 12:45

Lunch
12:45 – 14:00

Perikelen in de cross border schaderegeling gezien vanuit het Waarborgfonds

en Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars

  • De laatste ontwikkelingen rondom de nieuwe WAM-richtlijn
  • Groene kaart versus 4e WAM-richtlijn (ook 3 landen)
  • Het gemotiveerde antwoord
  • De positie van regresnemers
  • Verhoudingen tussen schadevergoedingsorganen
  • Insolvente WAM-verzekeraars
  • Brexit, de gevolgen
Spreker
Jelle Smits MSc

14:00 – 14:30

Letselschaderegeling in Europees perspectief, de weg van ongeval tot schadevergoeding

  • Andere culturen, andere regelingen.
  • Bronnen van regels (RVV 1990 in de andere landen)
  • De zwakkere verkeersdeelnemer
  • Het medisch traject
  • Systematiek en schadeposten
  • Indicatieve tabel/barema versus jurisprudentierecht smartengeldgids
  • Buitengerechtelijke kosten
  • Verjaringstermijnen
Spreker
mr. Jorg van den Enden

14:30 – 14:45

Pauze
14:45 – 16:15

Letselschaderegeling in Europees perspectief

de weg van ongeval tot schadevergoeding – vervolg

Spreker
mr. Jorg van den Enden

16:15

Sluiting

Sprekers

  • Jelle Smits MSc

  • mr. Antoinette Collignon

    Advocaat

  • mr. Jorg van den Enden

    Letselschadejurist

Editie(s)

  • di 09 apr 2024
  • Van der Valk Hotel Amersfoort A1
  • Ruimtevaart 22
  • 3824 MX
  • Amersfoort
Plan route

Reviews over cursussen van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling