Het Centrum voor Conflicthantering is al sinds 1993 hét opleidingsinstituut tot erkend mediator en oplossingsgericht coach!
Mediations tussen en binnen ondernemingen vragen een gerichte aanpak. Het business conflict kent een eigen dynamiek vanwege de specifieke omgeving en het soort conflicten. Veelal zijn meerdere partijen betrokken. Het bedrijfsleven ontdekt mediation als wijze van geschilbeslechting en als instrument om tijdig escalatie te voorkomen.
Doelen van de opleiding
Na deze training
- Heeft u inzicht in de complexiteit van organisaties.
- Weet u wat de bronnen van conflicten in organisaties kunnen zijn.
- Kent u de do’s en de don’ts bij voorgesprekken en caucus in organisatieverhoudingen.
- Weet u wat de rol van de mediator is bij de (voor)selectie van de gesprekspartners.
- Beheerst u de meest effectieve interventies in zakelijke omgevingen.
- Kunt u omgaan met inhoudelijke (on)deskundigheid van mediator en betrokkenen.
- Weet u waar de raakvlakken met coaching- en organisatieadvies liggen.
- Kent u de aard en omvang van de mediatorsrol als trajectbegeleider bij geschillen.
- Heeft u geoefend met andere deelnemende mediators uitgewisseld.
Werkwijze
De specialisatie tot Businessmediator heeft een opzet van een masterclass en hanteert het Business mediator profiel en de daarin beschreven competenties als leidraad. Die competenties en de genoemde onderwerpen komen uitgebreid in de training aan bod, onder leiding van ervaren (business) mediators en trainers. De inhoud gaat in op:
- Wat zijn de bijzondere aandachtspunten wanneer OR, Raad van bestuur, aandeelhouders, vakbonden of een afdeling partij zijn in een conflict?
- Aan wat voor soort mediator heeft het bedrijfsleven behoefte?
- Waarin onderscheidt zich de business mediation en de business mediator?
- Hoe om te gaan met de taal en cultuur van de onderneming en de veelal opkomende juridische, financiële, fiscale componenten en onderhandelingsstrategieën.
- Wat komt er kijken bij het maken van een procesontwerp voor businessmediation?
Waardering en beoordeling
Cursisten aan het woord.
Reviews over cursussen van Centrum voor Conflicthantering
Deel uw ervaring met vakgenoten!