KiesUwCursus
Home Cursussen Basistraining adviesvaardigheden voor juristen

Basistraining adviesvaardigheden voor juristen

Tijdens deze training ga je experimenteren, ontdek je je talenten en leer je deze inzetten bij het geven van advies. Door de individuele intake ontstaat maatwerk voor iedere deelnemer, waarbij je als deelnemer ook leert reflecteren op je eigen gedrag.

Een goed advies komt alleen tot stand in een slim samenspel tussen jou en je (interne) klant. Je wilt de vraag van de ander, maar ook de omstandigheden en verwachtingen die spelen bij de ontvanger scherp in beeld te krijgen. Alleen dan is acceptatie van het advies gegarandeerd.

Maar hoe doe je dat nu handig? Welke vragen dienen wanneer aan de orde te komen? Hoe zorg je ervoor dat de (interne) klant tevreden is en ook na afronding van het traject jou graag als gesprekspartner ziet? In een veilige omgeving van een kleine groep train je dit opbouwend in korte oefeningen waarbij je zelf de regie hebt. Tijdens deze oefeningen heb je actief de rol van participant of doe je mee in de rol van observant.

Wat is de doelgroep?

Deze meerdaagse training is ontwikkeld voor iedereen die werkzaam is in een juridische context en daarbij interne en/of externe klanten adviseert.

Wat is de cursusvorm?

De training adviesvaardigheden bestaat uit vier momenten:

  1. We starten met een intake om jouw situatie en behoeften goed in beeld te krijgen. De intake bestaat uit een formulier dat je individueel invult, gevolgd door een online intake moment met de trainer en andere cursisten, deze online sessie duurt niet langer dan 2 uur. De doelstellingen van deze intake zijn:
    • Kennismaken met de docent en andere deelnemers.
    • Inventariseren en eventueel aanscherpen van de eigen casuïstiek.
    • Formuleren van de spelregels tijdens de training en het benoemen van de verwachtingen en leerdoelen van de deelnemers.
  2. Na een kleine week vindt de eerste klassikale training plaats. Hierin ga je aan de hand van een persoonlijke opdracht oefenen met het geven van advies.
  3. Zo’n 2 á 3 weken na de eerste training is er een tweede trainingsdag waarin je weer met de trainer en een acteur verder werkt aan je adviesvaardigheden.
  4. Tot slot is er zo’n drie weken na de laatste trainingsdag een afsluitende online sessie van 2 uur waarin je kunt reflecteren op het toepassen van de opgedane adviesvaardigheden in je dagelijkse praktijk en je de laatste vragen kunt stellen om de puntjes op de i te krijgen.

Wie is de docent?

Suzanne Olde Rikkert

Wat leer je tijdens de training adviesvaardigheden voor juristen?

Na deze training heb je zicht op eigen (belemmerende) overtuigingen, weet je de werkelijke vraag boven tafel te krijgen, kun je schakelen tussen verschillende niveaus en weet je jouw visie te vertalen naar een krachtig advies waarmee je de ontvanger overtuigt.

Resultaten:

  • Je kunt de do’s and dont’s van adviseren benoemen;
  • Je kunt schakelen tussen verschillende niveaus van communicatie;
  • Je weet hoe je je moet verplaatsen in de positie van de klant en kunt hierdoor aansluiten bij zijn verwachtingen;
  • Je weet hoe je de onderliggende belangen van de klant kunt achterhalen en ‘afpellen’ tot de kern;
  • Je kunt reflecteren op je eigen gedrag;
  • Je kunt gesprekspartners of klanten overtuigen van je adviezen via kracht in plaats van macht.

Welke voorkennis en ervaring heb je nodig?

Om de training met succes te kunnen volgen, heb je ervaringen en voorbeelden nodig uit je eigen praktijk. Wat gaat er goed als jij advies uitbrengt en wat heb je nodig om dit nog beter te maken?

Wat ontvang je na afronding van de training adviesvaardigheden?

  • 16 NJ (PO) of 16 PE MfN . Deze training is erkend door de NOvA en MfN als PE-cursus
  • bewijs van deelname

Programma

Inhoud


Dag 1 | online bijeenkomst | 2uur

  • Kennismaking
  • Uitleg over de opzet van de training inclusief casus uitleg
  • Leerdoelen inventariseren



Dag 2 | fysieke lesdag | 6uur

  • Wat heb je in huis?
  • Het kennen van belemmerende kernovertuigingen
  • Korte theorie over fasen in het adviesproces
  • Do’s and don’ts
  • Entree maken
  • Niveau’s van communicatie en schakelen tussen niveau’s
  • In de schoenen van de klant
  • Werken met de belangen van de klant en deze belangen weten te “pellen”. Belangen in kaart brengen, een klant in beweging krijgen en de relatie onderhouden



Dag 3 | fysieke lesdag | 6uur

  • Het bereiken van jouw doelen (via jouw klant)
  • Advies uitbrengen (gevraagd en ongevraagd) en acceptatie krijgen. Hoe bereik je jouw doel? Welke beïnvloedingsvaardigheden en interventies kun je gebruiken en wat zijn hiervan de effecten?
  • Het herkennen van en omgaan met weerstand
  • Afrondingsfase



Dag 4 | online bijeenkomst | 2uur

  • Reflectie



Werkwijze


Deze training sluit volledig aan op de praktijk. Er wordt intensief gewerkt in kleine groepen aan de hand van eigen voorbeelden en praktijkcasus. Herkenbaarheid en toepasbaarheid wordt hiermee bevorderd. Je oefent en leert van en met elkaar. Op dag 2 is er bovendien gelegenheid tot het oefenen van voor jou lastige situaties met behulp van een acteur.

Let op: deze training is gericht op mondelinge advisering. Mocht je op zoek zijn naar een training op het gebied van schriftelijke advisering, dan verwijzen wij je graag naar onze online training Helder schrijven voor juristen .

Materiaal


Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst ontvang je van ons het studiemateriaal.

Sprekers

  • Suzanne Olde Rikkert

    Suzanne wil graag bijdragen aan het creëren van meer ’vrede’ op de werkvloer, terwijl je ook effici-ent en effectief bent. Dat lijkt een contradictie. Vrede klinkt ons als zweverig in de oren, maar het is juist enorm efficiënt en effectief! Hoe bereik je je resultaten zonder te vechten, zonder ‘oorlogsvoering’, maar in plaats daarvan bou-wen aan stevige, effectieve en sterke werkrelaties? Vooral wanneer het ‘lastiger’ wordt? Suzanne gelooft dat de kracht van een organisatie zo sterk is als de relaties daarbinnen. Dat bete-kent iets voor jou als adviseur. Welke rol heb jij? Hoe kun jij als adviseur bijdragen aan de kracht van de organisatie, en wat moet je daarvoor in jezelf versterken? Vaak denken we (al dan niet bewust) in termen van winnen of verliezen. En natuurlijk willen we niet verliezen. Maar wat als je in staat bent je werkrelaties zo te beïnvloeden dat ze de test van het me-ningsverschil met glans kunnen doorstaan, of er zelfs sterker van worden? Suzanne inspireert je om de moed op te brengen de ‘elephants in the room’ bespreekbaar te maken. En daarmee je werkrelaties en je adviezen te versterken. Zo word je de adviseur die graag als spar-ringpartner wordt uitgenodigd. Suzanne wordt door haar cliënten omschreven als: zeer effectief, legt precies de vinger op de zere plek, warm, verbonden, energiek en inspirerend.

Reviews over cursussen van OSR Juridische Opleidingen

Deel uw ervaring met vakgenoten!

Nog geen reviews. Wees de eerste.

Laat uw review achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Beoordeling