Kranten staan er al jaren vol mee: schandalen op de financiële markten. Affaires waarbij verwachtingen richting klantgroepen of de samenleving in zijn geheel niet of onvoldoende worden waargemaakt en/of wet- en regelgeving is geschonden. Vie d’Or, World Online, Dexia, DSB, Beleggingsverzekeringen, Rentederivaten, Witwaspraktijken, Variabele Rente-problematiek en boze piloten zijn maar enkele voorbeelden hiervan.
Deze cursus gaat in op de meest actuele stand van zaken met betrekking tot de omgang van financiële ondernemingen met de aan hen opgelegde maatschappelijk open normen zoals: zorgplichten, maatschappelijke betamelijkheid en integriteitsnormen. De volgende vragen komen in ieder geval aan bod:
- Welke maatschappelijk open normen zijn veelal van toepassing op financiële ondernemingen?
- Wat is de achtergrond van deze normen?
- Welke invulling kan er gegeven worden aan deze normen?
- Hoe vindt deze invulling veelal plaats binnen een financiële onderneming?
- Welke gedragsrisico’s vloeien voor de betrokken stakeholders voort uit de omgang met deze normen?
- Hoe zou de invulling adequater kunnen worden vormgegeven opdat gedragsrisico’s zo optimaal mogelijk kunnen worden gereduceerd?
Doel
Na het volgen van deze cursus bent u op de hoogte van de meest voorkomende open normen die op financiële ondernemingen van toepassing zijn. Daarnaast weet u hoe u hier zo adequaat mogelijk mee om kan gaan opdat gedragsrisico’s zoals aansprakelijkheden, imagoschade, nieuwe en strengere regulering, aanwijzingen en boetes van een toezichthouder en massaclaims tot een minimum risico kunnen worden gereduceerd. Hierdoor draagt u na het volgen van deze cursus bij aan stabielere en eerlijkere financiële markten.
Doelgroep
Advocaten die financiële ondernemingen bijstaan, compliance officers, consultants, accountants, bedrijfsjuristen bij financiële ondernemingen, beleidsmakers bij de overheid en het bedrijfsleven en juristen werkzaam bij de AFM en DNB.
Reviews over cursussen van Eggens Instituut
Wat vonden uw vakgenoten?